Za týden o 10 kg lehčí, aneb sliby chyby a proč to nemůže fungovat

Ani bychom nemuseli mít po ruce kalendář, abychom věděli, že nastalo období po Vánocích. Téměř s jistotou to pozná každý, kdo si zapne televizi. Vidíme reklamy na všemožné doplňky a diety, které za týden slibují trvalý úbytek několika kilogramů. Proč je to nesmysl a co probíhá při hubnutí nízkosacharidovou dietou v našem těle jsem se rozhodla objasnit dnešním článkem.

Za týden o 10kg lehčí

Lidské tělo využívá jako zdroj energie glukózu, která vzniká rozkladem sacharidů (cukrů) z naší potravy. Glukóza poté cirkuluje v krvi, odkud je odváděna do tkání, nebo využita jako okamžitý zdroj energie. To má na starost hormon insulin. Je-li glukózy v krvi hodně, přemění se na glykogen a uloží se jako zásobárna energie ve svalech a v játrech.

Proč je třeba držet keto-dietu déle než týden? Abyste hubli tuky a ne vodu!

Vynecháte-li sacharidy ze své stravy, tělo spotřebuje nejdříve glukózu z krve, poté glykogen ze svalů a až nakonec uvolní zásobní glykogen z jater. Glykogen se rozkládá na glukózu a při této reakci vzniká voda, proto během prvních dní více močíte a pokud byste se vážili, tak i rychle hubnete. Bohužel pouze vodu, takže jakmile se po týdnu takovéto diety vrátíte k normální stravě s obsahem sacharidů, tělo se zase zpět zásobí glykogenem, zavodní se a vy jste utratili několik stovek, ne-li tisíc úplně zbytečně. Průměrně má člověk asi 0,5 kg glykogenu, při jehož rozkladu vznikne cca 1,4 kg vody, takže během prvních třech dnů zhubnete asi dvě kila, která ale s odbouráním tuků nemají nic společného... Nemluvě o redukci po odlehčení vašich střev.

Za týden o 10kg lehčí

Co se děje po prvních třech dnech?

Pokud tělu nedodáváte sacharidy, ale ani bílkoviny, tělo začne odbourávat svaly a z bílkovin v nich obsažených si vytvářet sacharidy na pokrytí své energetické potřeby. To ale není váš případ, pokud hubnete s VERO a dodržujete jídelníček. V tomto případě tělo získává energii z rozkladu tuků na tzv. ketolátky, které slouží jako výhradní zdroj energie pro tělo i mozek. Jakmile se tělo přepne do ketózy, spotřebovává 0,1 – 0,3 kg uloženého tuku denně v závislosti na množství svalů a fyzické aktivitě člověka. Pokud máte pod svou izolační vrstvou tuku uložené svaly, máte malý poklad a hubnutí vám půjde rychle. Pokud svaly zrovna neoplýváte, hubnutí můžete výrazně urychlit pohybem a vyšším energetickým výdejem. Ale všeho s mírou – pokud jste se do teď příliš nehýbali, začněte méně náročným sportem, např. pilates, nordic walking, aby to pro vaše tělo nebyl nepříjemný šok, ale spíše relaxace.

Jak probíhá hubnutí tuku díky svalům?

Uvolňování tuků a jejich transport do svalů je vhodné podporovat aktivací lymfatického systému – více pijte (2- 3 litry denně) a máte-li možnost, dopřejte si lymfatické masáže. Lymfatický systém je pro hubnutí velmi důležitý, protože je zodpovědný také za transport aminokyselin a tuků do krevního oběhu. Molekuly tuku se ale předtím musí přeměnit na micelární částice, aby mohly lymfou putovat. V krevních kapilárách se působením enzymů z micelárních částic uvolní mastné kyseliny, které jsou transportovány do svalové a také do tukové tkáně. Při aerobním cvičení se z mastných kyselin uvolní pohybová energie a tuky se tak účinně spalují.

A pokud nechci sportovat?

Hubnout budete stejně, i když o něco pomaleji. Lidské tělo potřebuje na zabezpečení svých základních životních funkcí 1500 – 2000 kcal denně, takže energetické zásoby v podobě uloženého tuku velmi rádo využije. Jen pro představu - tělo člověka v ketóze spotřebuje denně zhruba tolik tuku, kolik obsahuje kostka másla.

Máte – li na těle uloženo pár kostek másla, kterých byste se rádi zbavili, podívejte se na www.vero.cz a my vám poradíme, jak je co nejrychleji spálit.

 

Pěkný den přeji,

Alena Jakoubi, VERO výživový poradce