To ten tvůj rychlý metabolismus...

No jo ty se máš, ty máš rychlý metabolismus, proto jsi štíhlá. Znáte to? Závidíte těm hubeným rychlý metabolismus? Co to vlastně metabolismus je a jak ho můžeme ovlivnit?

Metabolismus je látková a energetická přeměna, příjem a zpracování živin. Jedná se o všechny chemické děje, které probíhají v našem organismu a slouží k získání energie. Každý den naše tělo vykonává mnoho úkolů. Musí přeměnit potravu na použitelné složky, vytvořit nové a rozložit staré buňky, dodat energii všem našim aktivitám, zajistit funkčnost orgánů.

Metabolismus má dvě hlavní složky. Jedná se o katabolismus, kdy se štěpí složité organické látky na ty jednoduché a uvolňuje se energie. Opakem je anabolismus, kdy se tvoří složitější látky z těch jednoduchých a energie se spotřebovává. 

Co je bazální metabolismus?

Energetická rovnováha

Bazální nebo také základní klidový metabolismus je energie potřebná k tomu, abychom mohli žít, když vůbec nic neděláme. Bazální metabolismus (BMR) je údaj, který vyjadřuje, kolik kalorií potřebuje naše tělo v klidu spálit, aby si zachovalo základní životní funkce. Výdej energie je v tomto případě dán pouze prací životně důležitých orgánů, jako jsou srdce, plíce, mozek, nervový systém, játra, ledviny a další. 

Rychlost metabolismu ovlivňuje mnoho faktorů jako je hmotnost, pohlaví, složení těla, věk, tělesná teplota a zdravotní stav.

Celkový denní energetický výdej

Během dne naše tělo spaluje energii. Jedná se o tzv. celkový denní energetický výdej (TDEE). 

Tento energetický výdej má tři složky:

  • bazální metabolismus (BMR), 
  • termický účinek potravy (energie potřebná na trávení potravy), 
  • energetický výdej dle denní aktivity.

V průběhu dne naše tělo spálí při bazálním metabolismu 60 až 75 % všech přijatých kalorií. Při trávení neboli termickém účinku jídla spálíme asi 10 % denního příjmu kalorií. Při pohybových aktivitách potom 15 až 30 % kalorií. Pohyb je jednoznačně nejsnadněji ovlivnitelným faktorem v celkovém denním výdeji energie.

Energetická rovnováha - cesta k udržení si nového těla

Pokud si chceme udržet váhu, musíte přijmout tolik kalorií (energie), kolik spálíme. To můžete vidět výše na obrázku znázorňujícím energetickou rovnováhou. V případě, že je vaším cílem úbytek váhy, tak musíte své tělo udržovat v drobném energetickém deficitu - váš celkový denní energetický výdej musí být větší než energetický příjem, tedy ta energie, kterou vaše tělo přijme z potravy.

V čem je VERO diet jiná než "prodejci" dietních programů?

V dnešním blogu jste se mohli dočíst, co je to bazální metabolismu a jaké všechny faktory ho ovlivňují.

  • Abychom Vám mohli dietní plán nastavit co nejpřesněji, navštivte kalkulačku, do které zadejte všechny požadované údaje co nejpřesněji.
  • Naše dietní plány opravdu nastavujeme na základě hodnoty bazálního metabolismu (BMR) a tím se odlišujeme od konkurence. Ta ve většině používá hodnotu BMI, která je velmi orientační a nepřesná. Přestože se některé kalkulačky tváří jako BMR, dost často tomu tak není a dva typově různí lidé dostanou doporučen stejný program! Což je samozřejmě špatně!
  • Dva různí lidé nemohou hubnout stejným dietním plánem! Proč? Vysvětlení najdete v jednom z našich starších článků na VERO blogu - "Proč je důležité hubnout se správně nastaveným dietním plánem?".
  • Pro nás ve VERO je důležitější spokojený klient, který zhubl opravdu jen tuk než pouhý prodej produktů na základě univerzálních programů. Ty sice vedou k rychlému váhovému úbytku, ale často za cenu velké ztráty svalů a hladovění.

 

Navštivte naší on-line kalkulačku a nechte si od nás spočítat svůj dietní plán na míru,

díky kterému začnete správně a efektivně hubnout:

dietní plán na míru

 

Přeji vám hezké pondělí a život v energetické rovnováze ;-)

Alena

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení