Jak na kvalitní spánek a proč je tak důležitý

Myslíte si, že při dietě je důležítá pouze strava a pohyb? Že na odpočinek a relaxaci není prostor? Právě naopak! A protože je spánek velmi důležitý pro snadné hubnutí, pojďme se na něj podívat blíže.

Co nám dobrý spánek přináší?

  1. Více energie – vyspalý člověk má více energie, soustředí se lépe na práci a je dokázáno, že dosahuje lepších výsledků za kratší dobu. Náš mozek během spánku zpracovává a třídí myšlenky a zážitky předešlého dne. Proto chcete-li si více pamatovat a být výkonní, tak si dopřejte kvalitní spánek.Jak správně spát
  2. Lepší nálada – když máte dlouhodobě nedostatek spánku, tak je Vaše tělo více ve stresu. Díky stresovým hormonům se zvýší krevní tlak a také se Vám bude hůře usínat. Tím se můžete dostat do bludného kruhu, ze kterého není snadná cesta ven.
  3. Tělo se bude lépe regenerovat – ve spánku dochází k regeneraci buněk. Chcete-li být zdravější a ráno vypadat svěže, dopřejte si kvalitní odpočinek.
  4. Zlepšení imunity – studie potvrdily, že lidé spící méně než 5 hodin bývají náchylnější k nachlazení či jiným infekcím.
  5. Zlepšení fyzického výkonu – ráno si přivstanete, abyste si stihli zacvičit, ale každý výpad a dřep je pro Vás mučením? Zkuste jít večer dřív spát – ráno budete mít více energie a fyzická aktivita pro Vás bude výrazně snadnější.
  6. Nebude Vás honit mlsná – často pracujete do pozdních nočních hodin, aby bylo vše hotové? Ráno pak vstáváte brzy a celý den myslíte na něco sladkého, nebo smaženého? Vaše tělo si neodpočinulo a žádá si rychlý příval energie – ideálně z tučných, nebo sladkých jídel.

 

Jak se dobře vyspat?

  1. Spěte ve tmě, v chladné a tiché místnosti – v pokoji, kde spíte, by teplota neměla přesáhnout 20°C. Před spaním je dobré vyvětrat a vypnout vše, co dělá hluk, nebo svítí.
  2. Nesledujte obrazovky televize, mobilu a notebooku – pro usnutí je potřeba přerušit vzruchy vedoucí ze smyslových orgánů do mozku, k tomu napomáhá hormon serotonin. Proto se Vám při sledování akčního filmu, který Vás vtáhne do děje, nebude chtít jít spát. Dalším faktorem zabraňujícím usnutí je studené modré světlo, které z obrazovek obecně vychází. To brání produkci melatoninu – hormonu, který pomáhá usnout. Proto bychom alespoň hodinu před usnutím měli vypnout televizi a odložit mobily a k relaxaci před usnutím si vzít příjemnou knížku.Sledování mobilu před spaním
  3. Choďte spát a vstávejte ve stejnou dobu – tělo si na pravidelnost zvykne, bude postupně uvolňovat hormony melatonin a serotonin, které Vám pomohou lépe usínat. Tyto hormony jsou ovlivňovány denním světlem, právě proto se večer nedoporučuje být v místnostech se studeným modrým světlem z LED žárovek a obrazovek. Ty brání uvolňování melatoninu, takže se Vám bude hůře usínat. Modré světlo by ani po usnutí nemělo svítit v místnosti, kde spíte. Pouze tak bude spánek opravdu hluboký.
  4. Pravidelný pohyb – máte-li přes den alespoň nějakou fyzickou aktivitu, budete se Vám lépe usínat. Naopak velmi intenzivnímu cvičení byste se měli minimálně hodinu před spaním vyhnout.
  5. Těžké jídlo – chcete-li si během spánku opravdu odpočinout, nedávejte si k večeři příliš velká a těžká jídla. Díky trávení se zvýší krevní tlak a budete mít problém s usnutím. Trávící systém navíc bude zatížen ještě dlouho po usnutí a nemá tak prostor k regeneraci.
  6. Káva, černý čaj, cola – pokud patříte mezi lidi s pomalejším metabolismem, šálek kávy, nebo coly po 17. hodině večerní Vám zaručí dlouhé a těžké usínání. Pokud víte, že na Vás káva takto působí, vyhněte se raději i černému čaji a všem kofeinovým nápojům.
  7. Pozor na alkohol před spaním – ačkoli mnoha lidem sklenička před spaním pomáhá usnout, pravdou je, že snižuje kvalitu spánku.
  8. Ložnice jako oáza klidu a pohody - Vaše ložnice by měla být tichým místem, kde panuje klid a pohoda. Pokud slouží k práci, nebo je místem hádek mezi partnery, snadnost usínání a kvalita spánku bude horší.

 

Dospělý člověk by měl spát 7-9 hodin, aby mohl správně regenerovat. Podle posledních výzkumů pouze pětina obyvatel Země spí dostatečně dlouho. Nedostatek spánku pak zahání stále většími hrnky kávy, energetickými nápoji, sladkostmi a smaženými jídly z fastfoodů. Myslím, že se v této charakteristice mnoho z nás poznalo – ať už z minulosti, nebo tak žijí v přítomnosti.

Proto chcete-li si usnadnit hubnutí, nebo si udržet zdraví, určitě spánek nepodceňujte.

Přeji Vám mnoho klidných nocí,

Alena

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení