Limonády aneb tekuté cukřenky

Koly, nápoje s bublinkami a příchutí malin, pomerančů či citrónů, určitě jste několik z nich za život ochutnali, nebo je pijete pravidelně. Řeč je o sladkých limonádách. Říkáte si, proč je zmiňujeme na našich stránkách? Je to jednoduché. Většina z nich totiž i v malém množství obsahuje cukru tolik, že byste to nečekali. Nejsou tedy tělu vůbec prospěšné, spíše naopak.

Slazené nápoje obsah cukru

Všichni víme, že slazené limonády a jejich přílišná konzumace způsobují přibírání na váze a obezitu, což je spojené s dalšími vážnými onemocněními včetně zvýšeného rizika vzniku rakoviny. Kromě toho tyto nápoje zvyšují kazivost zubů a narušují zubní sklovinu. Takže vypití 2 a více sklenic slazené limonády denně se nám později hodně prodraží častými návštěvami zubaře a opravou zubních kazů. Ale víte, co taková sklenička limonády udělá v lidském organizmu bezprostředně po vypití?

Cesta limonády tělem

Nejdříve se do krve vyplaví cukr. Sklenice oranžové pomerančové limonády s „chutí zábavy“ ho má okolo 5 kostek, přičemž doporučená denní dávka podle světové zdravotnické organizace je 6 kostek. Takže již jednou sklenicí tohoto nápoje se dostaneme téměř na hranice limitu příjmu cukru na den. Cukr v těle zvýší produkci inzulinu a v játrech se začne tvořit tuk, jež se nám usazuje většinou na té části těla, kde je to pro nás nežádoucí. Vyplavený cukr v mozku spustí produkci hormonu dopamin a tím nám způsobí příjemné pocity a potřebu dát si ještě další skleničku. A tak stále dokola.

Česká tradiční kolo, kolik kostek cukru v sobě ukrýváš?

Obsah cukru - Coca Cola

Zajímavé pro vás může být i srovnání jednotlivých nápojů a jejich obsahu cukru. Pomerančovou limonádu s „chutí zábavy“ jsme již zmiňovali výše. Nejsladším světovým nápojem je však americká kola s obsahem kyseliny fosforečné. Ta má ve svých 500 ml okolo  54 g cukru, čili 14 kostek. Takové množství cukru má porce velkého hamburgeru z nejznámějšího amerického řetězce rychlého občerstvení nebo 1 středně velká pizza. Česká verze koly se v množství cukru oproti americké kole výrazně liší. V objemu 500 ml obsahuje 10 kostek cukru, tedy 35 g, což je o třetinu méně než má její zámořská verze. Pro představu je to zhruba stejné množství jako 4 porce oblíbeného salátu s kuřecím masem, parmazánem a dresingem. Říkáte si, že se vás to netýká, protože vy přece kolové nápoje a bublinkové limonády nepijete, ale dáváte přednost 100 % džusům? Tak vás určitě překvapí, že 500 ml 100 % pomerančového džusu má jen o 2 kostky cukru méně než stejné množství kolového nápoje z Ameriky. Co tedy s tím?

Alternativa existuje

Pro milovníky ochucených vod a džusů máme naštěstí dobrou zprávu. Vše lze úspěšně nahradit. Jedna z možností je ředění 100 % ovocných šťáv vodou, čímž se výrazně sníží obsah cukru – toto ale pouze, když nejste zrovna v některé z fází VERO diety, protože i naředěný 100% džus má pořád cukru víc, než si při VERO dietě můžete dovolit sníst.

Jestliže právě hubnete s VERO dietu, mohou pro vás být alternativou různé druhy čajů, které si můžete přisladit třeba Čekankovým sirupem nebo domácí citronáda, tedy obyčejná voda s kouskem citronu a máty, slazená troškou Čekankového sirupu nebo třeba stévií. Hledáte-li osvěžující nápoj, nikoliv zdroj pitného režimu, určitě vyzkoušejte jeden z VERO nápojů, ať už s příchutí lesního ovoce či pomeranče, které obsahují 16 g bílkovin a jsou tedy plnohodnotným jídlem v rámci VERO diety.

 

Přeji vám krásné pondělí,

Alena

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení