Viscerální tuk a jak na něj – část 2 / 2

V minulém článku jsme si pověděli něco tucích v lidském těle, v tom dnešním se chci věnovat tomu, jak se toho špatného (viscerálního) nejsnadněji zbavit. Nebude to za týden, ale není potřeba se bát, že to bude trvat dlouhé roky. Nejlepší je zavádět tato pravidla pomalu a postupně, nikoli všechna najednou šokem. Je dokázáno, že to, co opakujete více než 21 dní, se stává zvykem. Proto si každý třetí týden vyberte jeden bod, na který se soustředíte a začleňte ho do svého života. Výsledek na sebe nenechá dlouho čekat...

Co tedy můžete udělat pro snížení viscerálního tuku ve vašem těle?

1. Omezte jednoduché cukry a rafinované sacharidy

Kolik je cukru v jídle

Pokud ze svého jídelníčku postupně vyřadíte sladkosti, slazené nápoje a potraviny s vysokým obsahem jednoduchých cukrů, máte napůl vyhráno. Bíle pečivo vyměňte za celozrnné a alkohol si dopřávejte spíše příležitostně.

Jak to v těle funguje?

Sacharidy z potravy se štěpí na glukózu. Inzulin je hormon, který rozkládá glukózu a v podobě glykogenu ji dopravuje do buněk, aby měly energii. Pokud máte stravu velmi bohatou na sacharidy, buňky si vezmou pouze takové množství glukózy, které potřebují. Zbytek glukózy koluje v krvi a čeká na rozštěpení inzulinem a přebytky se přemění na tuk. Ale pokud přijímáte sacharidy často během dne (slazené nápoje, sušenky, pečivo), zásoby glukózy se nestihnou vyčerpat, tělo přestane být citlivé na obsah glukózy v krvi a tvorba insulinu se omezí. A právě takto snadno vzniká postupem času insulinová rezistence, která může vést až k cukrovce druhého typu. Mezi cukrovkáři je velmi mnoho obézních, kteří si na svou obezitu zadělali ještě před nástupem cukrovky a pak se jí těžko zbavují, protože insulin podporuje tvorbu tuků v tukové tkáni. A máme tu začarovaný kruh, ze kterého je těžké vyskočit.

Pokud ale omezíte přísun sacharidů, jíte 4-6 jídel denně a mezi nimi „neuždibujete“, tělo glukózu využije a insulin v krvi není přítomen. A právě v pouze v tuto chvíli vaše tělo může spokojeně hubnout.

2. Zvyšte příjem bílkovin

Zdravé tuky

Sáhněte po drůbežím nebo hovězím mase, vejcích, rybách a mléčných výrobcích. Budete déle sytí, navíc tělo spotřebuje více energie na zpracování bílkovin z jídla, než na zpracování sacharidů.

3. Zvyšte příjem vlákniny.

Zasytí vás na delší dobu a navíc tím velmi pomůžete svému zažívání. Nebudete pak mít potřebu sáhnout po rychlé sladké svačince.

4. Zvyšte příjem zdravých tuků

Ořechy, semínka, avokádo, olivový olej, nebo slunečnicový či řepkový by měly tvořit zhruba 2/3 z přijatých tuků. Zbylou třetinu byste měli přijímat z živočišných tuků, které obsahuje pravé máslo 82%, tučné ryby a rybí olej. Vyhýbejte se průmyslově připraveným, ztuženým tukům, margarínům a výrobkům z nich. Třeba milované brambůrky a sušenky si dopřávejte pouze jednou za čas.

5. Dodržujte přestávky mezi jídly

To znamená neuždibovat a nepít žádné slazené nápoje, po kterých by se hladina glukózy v krvi opět zvýšila. Váš trávicí systém Vám poděkuje, protože nebude muset jet non-stop na plné obrátky a bude mít čas na vyčerpání a zpracování všech složek potravy. Neuždibovat je asi největší výzvou, ale až to zvládnete, odměnou Vám budou pomalu mizící centimetry v pase.

6. Pomůže i pohyb

Zejména cvičení s vlastní vahou a vysokou intenzitou, jako je HIIT nebo sprinty. Pokud to pro vás není, zkuste svižné procházky, běh nebo plavání. Nejen, že spálíte glykogen uložený ve svalech, takže postupně zmizí i z krevního oběhu, ale vybudujete si i vyšší citlivost na inzulin a předejte tak vzniku cukrovky.

7. Spánek

Pokud jste odpočatí, máte menší chuť k jídlu a více energie. Navíc na vás tolik nepůsobí stres, který spouští tvorbu stresového hormonu kortizolu. Ten negativně ovlivňuje zvládání chuti k jídlu, zpomaluje metabolismus a také ovlivňuje kvalitu spánku.

Na těchto zásadách stojí i naše VERO keto dieta. I proto naši klienti hubnou nejvíce centimetrů přes břicho a rychle se zbavují viscerálního tuku. Dělají něco nejen pro svůj vzhled, ale také pro své zdraví. Naučené zásady (nejen) stravování jim zůstanou a často hubnou dále i po skončení našich dietních programů. A to mě velmi těší.

Spočítejte si VERO dietní program přímo na míru. Zadejte své údaje do naší

ONLINE KALKULAČKY

Mějte se moc fajn a doufám, že jsem vás vznikem cukrovky moc nevystrašila. Bohužel sacharidy jsou opravdu mnohem větším strašákem, než se předpokládalo. A proto každý Váš malý krok vpřed velmi oceníte za pár let, až se ohlédnete.

 Užívejte si léto plnými doušky a hurá do plavek!

Alena